Barbamama.reismee.nl

The attack on mister Germ.

The attack on Mister Germ De medical health care lessen zijn echt superleuk om te geven. Het kost ons team wel een hele ochtend om de les goed voor te bereiden. We maken flyers, met plaatjes en teksten in twee talen, ontwerpen woordzoekers over het thema en bedenken spelletjes die bij onze les passen. Mijn co-teachers liggen soms wat uit een met hun ideeën over voorbereiding waarbij Ana ontzettend zorgvuldig en bijna perfectionistisch te werk gaat en Allison er wat luchtiger over denkt en zegt. ohh well Lets do this of Lets do that, en al snel zegt its okay. I think we 'er done. Ik zweef er een beetje tussen in waarbij ik merk dat het me best wel energie kost om die bemiddelende rol te spelen. De internationale samenwerking is een uitdaging op zich zelf. De taal barrière speelt wel eens op. Soms is het lastig en kost het nogal moeite om je idee goed over te kunnen brengen op de anderen in het Engels. Maar het beste is nog wel dat onze studentjes toch mooi weer iedere middag keurig komen opdagen. Dat is fijn, en niet vanzelfsprekend want het zijn tenslotte vrije lessen die buiten het normale school programma vallen. Als wij op school komen zitten zij al in de klas en roepen in koor. Good afternoon teachers! Gisteren hebben we het onderwerp persoonlijke hygiene, lichaamsverzorging en haren wassen behandeld. Geen overbodige luxe, want veel kinderen hebben hier hoofdluis.... Mmmm hoe ga ik er nu voor zorgen dat die kleine rotzakken de oversteek niet naar Europees gebied gaan maken? Moet er ff niet aan denken dat ik die ellende in m'n krullebol ga krijgen. Sowieso levert al dat gepraat en die plaatjes van bacteriën een hoop gekriebel bij me op. Om nog maar niet te spreken over de miertjes, de vliegjes, de kevertjes, de salamandertjes en al het andere spul wat om me heen kruipt, vliegt of springt. Het tandenpoetsen was hilarisch. Ik had voor iedereen een tandenborstel gekocht en de promotie tubetjes tandpasta ( met dank aan mijn tandarts) meegenomen. Eerst oefenen we even op het grote gebit van plastic. Op de speelplaats is een bak met een kraan. Wij keurig een bekertje uitgedeeld met water uit een fles om je mond mee te spoelen. De kinderen wisten echt niet wat te doen met die beker en roerden daar gezellig met hun tandenborstel steeds in rond. Na de break lieten we de kinderen van de gekleurde klei die we hadden meegebracht hun eigen gebit kleien. De meest artistieke creaties kwamen daar uit voort. Van lachende tanden met I love Bali erbij, tot een klein piemeltje met balletjes Naast een gebit. Vandaag het thema schoonmaken in en rondom je huis. Waarom, welke plekken zijn belangrijk en hoe doe je dat? Ons plan was om het klaslokaal en de speelplaats eens goed aan te pakken. Toen we aankwamen was heel toevallig de klas net gedweild de vloer was schoon. Tenminste dat dachten we omdat hij nat was tot op een centimeter of 20 cm van de muren na. In die strook lag namelijk al het vuil en afval achter de tafels nog verzameld. We deelden latex handschoenen uit en vuilniszakken, ballon ballon riepen de kinderen. Nee hoor lieffies dit is geen ballon, hier moet mee gewerkt worden! De kinderen renden door het klaslokaal op zoek naar afval. Het was een gemakkelijke opdracht want er lag genoeg. Op de speelplaats is het helemaal verschrikkelijk en hadden we in no. time twee zakken vol verzameld. Tja wat nu,.... De snelste uit de klas Rama wist wel raad, volg mij maar even gebaart hij. Wij nog een beetje naïef denkend dat hij ons naar een grote container zal brengen. O neeeeeeeeeeee net om t hoekje achter de muur ligt een enorme vuilnisbelt aan rotzooi tussen het groen. Overal waar je kijkt zwervende bekertjes, plastic, karton, en lege verpakkingen. Kippen en hanen scharrelen tussen het afval. de kinderen lopen er op hun teenslippertjes ook doorheen te banjeren. Daar blijft het dus! Er is gewoon nergens een fatsoenlijke afvalbak of container op de hele school te vinden. Rama wil met een grote slinger, onze ijverig verzamelde zakken met vuil, er ook snel even tussen mikken. Maar dat gaat onze Europese drang naar hygiene en opruimen toch echt een brug te ver. We vragen de coördinator om raad, maar hij heeft ook geen zinnige oplossing waardoor we de kinderen de zakken maar keurig op een rijtje langs het muurtje laten zetten. Met een illusie armer en de de staart tussen de benen druipen we weer af naar de klas. Ik heb nu echt wel mijn project gevonden! Weet nog niet helemaal hoe ik het ga aanpakken maar ik ga er in ieder geval zorgen dat er efficiënte afvalverwerking op de scholen komt en ..... zeep dispensers bij de spoelbakken! In de break teken ik een groot groen monster van een bacterie; Mister Germ op het bord. We praten met de klas over waar we in huis mister Germ wel eens tegenkomen. We zijn het er allemaal roerend over eens. We don'nt like Mister Germ, we have to kill him! We hebben wat balletjes meegenomen met daarin een lampje en laten de kinderen zo hard ze kunnen op mister Germ mikken. al het werpmateriaal wat ze kunnen vinden in de klas wordt ingezet bij de attack op Mister Germ. Tja het duurt dan ook niet zo lang of zijn tong hangt al uit zijn bek en we kunnen hem gezamenlijk dood verklaren. Rama schrijft als overlijdensverklaring Dead naast Mister Germ op het bord. We spelen nog een een halfuurtje galgje met wat thema woorden rondom hygiene en de tijd is alweer om. De krijgen voor hun inzet allemaal een mooie (echt Gamma) pen en vertrekken weer opgewekt maar huis. See you to Morrow...teachers. This is soooooo much fun!